tisdag 22 maj 2012

...bilbarnstol


Freja har snart vuxit ur sitt babyskydd och det börjar bli dags för oss att byta till en bilbarnstol. Vi har bestämt oss att den måste vara bytt innan vi drar ut på en lite roadtrip om två veckor. 

Jag har idag suttit och läst massa olika tester (helt sjukt att alla tester säger olika, borde dom inte komma fram till en och samma sak?) och läst på om de olika stolarna. Trodde jag skulle bli lite klokare men känner mig mer virrig än någonsin. Vi hade bestämt oss för en stol med Isofix fästen, men enligt en säljare på Babyproffsen var det väldigt osmart då man tydligen bara kan ha en sån stol upp till 18 kg. Bättre är visst att köpa en stol som håller tills det är dags för typ bälteskudde. Nu är vi tillbaka på ruta ett....

Vad säger ni kära läsare, vilken stol ska man ha? Vilken är bäst?

/E


12 kommentarer:

  1. Vi har haft en britax hiway, svart som det är lätt att torka bort smuts från. Jag frågade flera experter och samtliga rekommenderade den stolen. Man kan köpa extra remmar så blir den lättare att flytta mellan olika bilar, annars är det lite bökigt. Som sagt en kanonstol i alla avseenden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Klämde på en sån idag, den kändes väldigt smidig i jämförelse med de flesta andra bilbarnstolarna.

      Må gott/E

      Radera
  2. Maxi Cosi Mobi är våran favorit! Har den till båda barnen. Underbart liggläge som går lätt att ändra under färd! Bra plats för benen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Super bra med ställbart läge. Den är just nu på vår topp tre lista :-)

      /E

      Radera
  3. Såg nyligen en ny stol (tror jag) Axkid nånting som är både en isofix stol upp till 18 kg och sen med bälte till 25, verkar ju hur bra som helst om ni tror att Freja kommer väga mer än 18 kg vid 4 år. För lättviktaren Oscar kommer nog 18 kg gränsen inte va nåt problem dock om inget drastiskt skulle hända med hans påfettning.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Freja kommer alla gånger väga 18 kg, hon är ju en jätte bebis redan nu :-)
      Det lät ju som en sjukt smart stol. Ska sätta mig och googla och se om jag kan hitta den. Vilken stol var det nu ni hade? Något på K eller hur?

      Kram

      Radera
    2. Den Oscar har heter acta graco duologic 2 men den Filip har heter Klippan Kiss (är exakt samma stol efter att den blivit uppköpt tror jag). Skitbra är den iaf med tre lägen och isofix. Men som sagt upp till 18 kg. Ja spana in den där jag tipsade om för det är ju super att kunna ha isofix så länge som möjligt.

      Imorn drar vi mot V-ås!:)

      Kram

      Radera
    3. Hör av er så styr vi upp något.

      Puss

      Radera
  4. Vi har också britax, blev rekommenderade den på barnens hus när det var dags för oss att byta. Har varit en toppenstol och jag känner flera som har just den och också är supernöjda. Meja satt jättebra när vi bytte från babyskyddet och sitter fortfarande hur bra som helst. Känns som att den kommer att få hänga med ett bra tag framöver =)

    Hoppas ni hittar något som passar er =) Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längtar verkligen tills vi byter så att Freja får komma upp lite och kanske se ut. Hon har gillat att åka bil förut men senaste tiden har hon börjat protestera så vi hoppas att ett stolbyte kan vara lösningen :-)

      Tack för ditt tips.

      Kramar

      Radera
    2. Meja har alltid hatat att åka bil men jag tror inte att det för hennes del handlar om stolen, utan att hon hatar att sitta still =)

      Radera
    3. Hehe, kanske så det börjar bli för vår lilla dam också. Hon hatar helt enkelt att vara fastspänd och still :-)

      Radera