tisdag 7 augusti 2012

...systemkamera

Bildkälla
Okej kära läsare nu behöver jag er hjälp. Vi har sålt vår kompaktsystemkamera för att den rent ut sagt sög och behöver nu en ny kamera. Vi har tidigare haft en Nikon systemkamera som vi gav bort. Galet pantat att byta från en systemkamera till en kompaktsystem, men jag var gravid och virrig :-)

Nu ska vi alltså köpa en ny systemkamera och kan inte riktigt enas om vilken.

Så nu undrar jag, vilka kameror använder ni? Vilken är bra och vilken är anus? 

/E

6 kommentarer:

  1. Hej! Jag älskar att fota och jag har köpt Sonys nya a 77! Den är så himla bra! De va som en helt ny värld öppnade sig! Jag hade sony a200 innan! Men nu jag är kär. Den är inte så farligt dyr heller för att vara så bra! Tror jag gav 12000 nånting utan objektiv! den har 24megapiixlar! Och objektivet fast 50 f1.4 kan inet bli bättre! Älskar att ha de när jag fotar porträtt! Så den kan jag rekomendera starkt=)

    SvaraRadera
  2. vi har en ny canon som man kan filma i HD med, den lilla skärmen kan man fälla ut/snurra på och jag tycker den tar riktigt riktigt bra bilderm dock är jag riktigt dålig på dedär med kameror. Canon EOS 650D tror jag den heter :)

    SvaraRadera
  3. Så glad för alla tips du får, går också i kameratankar. Vår gick sönder här för några dagar sedan och man vill ju inte köpa första bästa.

    SvaraRadera
  4. Spelar inte så stor roll vilket märke ni väljer. Känn på den, känns den bra att hantera. Också, måste det vara en systemkamera? Det finns mycket bra icke-systemkameror, i alla fall om du menar DSLR, tex. Micro 4/3 kameror. De är mindre och lättare. Och tänk på att om bildkvalitet är vad som räknas så bör ni tänka på vilka objektiv ni skaffar och lägg mer pengar på objektiv än på själva kameran. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Det är som coca cola eller pepsi. Nikon eller Canon. Vi har en nikon d5000. Jag älskar att fotografera men ville inte ha en för tung kamera. Så jag satsar på diverse objektiv. Har 3 - en 35 mm fast för fantastiska närbilder. En allaround även mannen kan använda. Samt en zoom så att man fångar ögonblick utan att folk märker. Sedan är stativ, självutlösare etc bara skojigt att ha tex när man ska fota månen :)
    Nackdelen - man tar så offentligt många många bilder. Speciellt på de små......

    SvaraRadera