måndag 22 oktober 2012

...kan ni tänka er, recept från mig

Hej på er denna måndag kväll!

Denna dag har faktiskt varit sådär galet ospännande. Jag har bara suttit nedgrävd i mina böcker och där i mellan har jag hunnit med ett par timmars jobb. Lite trist att spendera dagen inomhus när vädret faktiskt varit rätt bra. Nåja så kan det vara. Nu har jag i alla fall tagit en liten paus från allt som har med event, evenemang och marknadsföring att göra.

Min kära mor var här och underhöll skatten, jag kanske skulle anställa henne som nanny eller något. Hon är typ jämt barnvakt :-) Då magen sa kurrkurr där vid fyra bestämde jag mig för att överraska min kära man med lite middag. Det blev Chili Con Carne till hela familjen.

Mitt recept ser ut som sådant:

2 gula lökar
500 gram köttfärs
2 paprikor, en gul och en röd
3 vitlöksklyftor
1 köttbuljong
1 burk passerade tomater smaksatt med chili
1 burk med blandade bönor
1 matsked hackad chili
salt/svartpeppar

Bryn löken lite lätt i en matsked olja. Tillsätt sedan vitlök och köttfärs. Låt köttfärsen få lite färg. Sedan tillsätter du buljongen, därefter är det dags för passerade tomater och paprikorna. Låt det koka en liten stund sedan lägger du i chilin, bönorna och till sist smakar du av med salt och peppar. Busenkelt och mycket smarrigt.

Till Freja gör jag på exakt samma sätt, dock hoppar jag saltet, röda paprikan och så klart chilin, istället för passerade tomater får hon 2 metskedar tomatpuré och 2 matskedar vatten.

Servera med några majschips och gräddfil, mums!

Trodde typ aldrig någonsin att jag skulle dela med mig av ett recept här i bloggen :-) Men är man en hemmafru nuförtiden så är man, då ingår ju faktiskt matlagning :-).

Just ja, Freja tog fyra steg idag. Gissa om jag är stolt? Jajjamän stolt som en tupp...

/E

4 kommentarer:

  1. Blev hur sugen som helst! Det var verkligen längesen jag gjorde chili con carne... Supergott med creme fraische och tortillachips till... och kanske lite guacomole... Nä, det måste jag laga inom kort!!

    Perfekt att ha sin mamma så nära... kul för er alla tre att kunna träffas så ofta! Själv bor jag i Stockholm, men har mina föräldrar nere i Skåne... saknar dem massor, speciellt sedan man fick barn!!

    /Malin B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh jag förstår att du saknar dem. Jag är väldigt glad att ha mamma och pappa nära. Det är guld värt de dagar man bara vill kasta in handduken och säga upp sig som mamma :-)

      Guacomole var ju ett super bra tips, blir garanterat ett tillbehör nästa gång.

      Kramar

      Radera
  2. Säg till om du behöver case för event, evenemang och marknadsdföring...det är liksom min vardag :) Och kämpa på - även om det är tufft att plugga och vara föräldraledig samtidigt. (bara att plugga på universitetet var en tuff tid så hatten av för dig som orkar nu!)
    Kram Belma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Belma, jag lovar att jag hör av mig. Kramar

      Radera