måndag 1 oktober 2012

...mattor

Igår kväll började jag och Mattias diskutera mattor. Vi har tidigare sagt att vi skulle vilja ha en matta under matsalsbordet men det har liksom aldrig riktigt blivit av. Att ha en matta under matsalsbordet när man har en skatt som tycker mat kan ligga på golvet kanske inte är det mest praktiska, men man får väl helt enkelt ha något skydd under hennes stol.



Vi har hela tiden tänkt att mattan under bordet i sådana fall ska vara en färgbomb, kanske till och med en orientalisk matta med röda nyanser, sådan som mina föräldrar hade när jag var liten :-) Men nu har jag helt tänkt om och Mattias verkar vara på min sida. Jag vill ha en ljus orientalisk matta som känns nästan urtvättad, smutsig och sådär lagom sliten. 

Mattorna ovan är ett ganska bra exempel på det jag söker. Ska försöka någon dag i veckan åka förbi mattbolaget och låna hem en matta med de rätta måtten för att testa om det känns rätt med en matta under matsalsbordet. Måste även fundera på om jag ska köpa en riktig orientalisk matta eller något liknande (mattorna på bilden ovan kostar mellan 20 - 60 000 kr, vilket är galet dyrt eller egentligen är det inte det med tanke på hur mycket jobb som läggs ner men ni förstår vad jag menar)

Nog om mina mattor. Svärmor det är ditt fel, du satte igång matt tankar i huvudet på oss när du visa er nya matta igår :-)

Alla mattor ovan kommer från detta ställe.

/E

6 kommentarer:

  1. tack fina du <3 Ja, helt galet! Dom små skrotarna är snart 1 helt år! Krams

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min blir ett år imorgon och jag är ett vrak, vart tog tiden vägen liksom? :-) Kramar

      Radera
  2. Snyggt, nu sätter du griller i huvudet på mig :-)

    En fråga, är det skjutdörrar ni har på sidan av teven? Skulle vara roligt att se hur det ser ut för jag funderar på om vi inte ska ta bort en vägg ( vi har också nybyggt hus..) i vardagsrummet och göra "fönster" ut mot altanen

    Kram Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du!

      Det är inte skjutdörrar, det är ett fönsterparti som är cirka 3 m brett och 4 m högt. Dvs det går från golv till tak. Vi ville ha det utan spröjs först men fönstertillverkaren vi valde kunde tyvärr inte levererar så stora fönster utan att tillverka dem med en stålram (med stålram kan det lätt kännas som ett skyltfönster), vilket vi inte ville ha. Jag älskar vårt fönsterparti, det ger liksom vårt stora vardagsrum en alldeles egen karaktär. Så ja ta bort en vägg :-) Hehe...

      Kramar

      Radera
  3. Vi har kört ut mattor så länge ungarna är små. Hade en kanonfin matta i vardagsrummet som vi försökte "skydda" och vips vart dottern magsjuk för första gången och kräktes ner halva mattan. Äkta mattor är så fin och har en kanonkvalitet men jag skulle välja något annat så länge hon är liten och skaffa en äkta när hon blivit äldre. Ska stå utan i första meningen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir säkert något annat, vi ska försöka spana på torsdag :-) Kramar

      Radera